Dag 21 - Yosemite / San Fransisco - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van pakamerika - WaarBenJij.nu Dag 21 - Yosemite / San Fransisco - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van pakamerika - WaarBenJij.nu

Dag 21 - Yosemite / San Fransisco

Door: Tom

28 Juli 2016 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Al vroeg in de ochtend moesten we vaarwel zeggen tegen het laatste natuurpark van onze reis. Vanaf nu zouden we alleen nog maar grote steden en oceanen te zien krijgen.

De wegen van Yosemite naar San Francisco waren zo slecht, dat zelfs Belgen er nog over zouden klagen. Toch kwamen we aan bij de volgende miljoenenstad van onze trip. Al op de highway probeerden we een glimp op te vangen van de beroemde Golden Gate Bridge, maar zoals gevreesd bevond deze zich middenin een dikke mistwolk. Van de locals hoorden we dat deze mist in juli en augustus eigenlijk nooit verdwijnt, door het grote temperatuurverschil tussen de Grote Oceaan en de lucht boven San Francisco.

Na het parkeren van de RV en het toucheren van de nodige paaltjes, ontdekten we dat een veerboot de snelste route was naar de stad. Hierdoor stuitten we op de volgende uitdaging: de 'Clipper'. Met al onze wereldervaring dachten we deze San Franciscaanse OV-kaart volledig door te hebben, maar we hadden het toch mis. We konden niet alle vijf op één kaart overvaren en de 80 dollar die op onze Clipper stond, mocht dus maar door één persoon gebruikt worden. Helaas. Na een vlugge aankoop van vier andere kaartjes waren we net op tijd voor de ferry.

Eenmaal aangekomen in San Francisco, kwamen we erachter dat het weer in en rond deze stad inderdaad erg vreemd is. De temperatuur tussen ons RV-park en de stad was meer dan 10 graden. De dikke trui die ons werd aangeraden, hadden we ook al snel nodig. Eerst liepen we alle piers langs de haven af, een trip van meerdere kilometers lengte. Bij de toeristische Pier 39 konden we onder andere genieten van kleine houten huisjes, gezellige winkeltjes en boerende zeeleeuwen. Vervolgens liepen we langs enkele bekende attracties van de stad, zoals de kabelbaan en de stijle Lombard Street, waar auto's zigzaggend een helling van minimaal 15% bedwongen.

Via enkele stijle hellingen en kruip-door-sluip-door-weggetjes zijn de naar de ferry teruggerend, om in onze RV van een welverdiende nachtrust te genieten.